Als u klachten of afwijkingen heeft die (mogelijk) samenhangen met een vorm van borstkanker, wilt u snel weten waar u aan toe bent. Maar u wilt natuurlijk ook de beste zorg en het liefst dichtbij. Om dat te bieden, werken Alrijne Ziekenhuis (Leiden, Leiderdorp, Alphen aan den Rijn) en het Groene Hart Ziekenhuis (Gouda) nauw samen in het Oncologie Netwerk West. Door kennis en ervaring te bundelen, zijn wij in staat om de kwaliteit van de zorg voor patiënten met borstkanker nog verder te verbeteren.
Coby van Wageningen (61) kreeg de diagnose borstkanker: ‘Ik ontdekte een klein knobbeltje bij mezelf. Ik zocht er eigenlijk niets achter, want tien maanden eerder bij het bevolkingsonderzoek was er niets te zien.’ Het bleek toch een tumor te zijn. ‘Opeens hoor je dan bij de groep kankerpatiënten. Het voelt alsof je van groep bent veranderd.’
Ontluistering
De diagnose en het behandelplan van mevrouw Van Wageningen werden besproken door een speciaal behandelteam van specialisten uit beide ziekenhuizen. ‘Helaas bleek het een snelgroeiende tumor te zijn, dus na de operatie moest ik bestraald worden en kreeg ik chemokuren. Het ergste vond ik dat mijn haar zou uitvallen. Ik had zo’n hele bos opgestoken haar.’ Het was het begin van een eenzaam traject, zoals ze het noemt. ‘Je moet het echt zelf doen. De ontluistering van je lichaam vond ik echt vreselijk. Het voelde voor mij als het verliezen van mijn waardigheid.’
Eén aanspreekpunt
Gelukkig had ze veel steun aan haar vaste contactpersoon in het ziekenhuis: casemanager en oncologieverpleegkundige Dianne Stam. ‘Ik heb nog nooit zoveel positieve opmerkingen gekregen. Ik heb zó vaak gehoord dat ik het goed deed. Dat werkte echt bemoedigend. Voor mij was zij een echte schakel tussen mij en de arts. Dat heeft me erg gesteund en gaf me vertrouwen. Ik voelde me altijd serieus genomen.’
Eén van de uitgangspunten van het Oncologie Netwerk West is dat iedere patiënt een casemanager toegewezen krijgt. Dit is een gespecialiseerde verpleegkundige die de patiënt tijdens het behandeltraject begeleidt en het eerste aanspreekpunt is voor alle vragen. De casemanager coördineert samen met de patiënt het behandeltraject en heeft doorlopend nauw contact met andere zorgverleners.
Altijd bereikbaar
‘Dianne nam altijd de tijd voor me. Ik herinner me bijvoorbeeld nog die keer dat ik met tranen in mijn ogen zat, vanwege de aftakeling van mijn lichaam door de chemokuren. Dat vond ik zó verschrikkelijk. Ik kon daar met Dianne goed over praten. Ik vond het ook fijn dat ik altijd kon bellen, ook al heb ik dat zelf maar twee keer gedaan. Maar als er wat was, dan mocht ik altijd direct komen.’
Nu heeft ze alles achter de rug. Ze is en blijft nuchter en positief. ‘Ik kan weer doorgaan nu. Het waren negen beroerde maanden, maar het is nu klaar’, besluit ze.
Leave a reply →
Reageer op dit artikel