We naderen het einde van 2016. In onze praktijk is het najaar de drukste tijd van het jaar. De telefoon staat roodgloeiend.
Bij veel mensen is in oktober/november het eigen risico van hun zorgverzekering opgebruikt. Op dat moment bedenken zij dat ze dit jaar nog wel een nieuwe gebitsprothese willen. Helaas realiseert men zich niet altijd dat het maken van een kunstgebit een periode van vier tot vijf weken in beslag neemt. Bovendien hebben we altijd een wachtlijst van een aantal weken. In de laatste maanden van het jaar is de wachtlijst langer dan in de rest van het jaar. Op een bepaald moment moeten we dus patiënten teleurstellen en kunnen we dit jaar geen nieuw gebit meer voor hen maken.
Hoe werkt de vergoeding?
Vanuit de basisverzekering wordt 75% van de kosten voor een regulier kunstgebit (boven en onder) vergoed door de zorgverzekeraar. Heeft iemand een aanvullende verzekering, dan wordt van de resterende 25% ook nog een deel vergoed.
Een gebit op implantaten, ook wel ‘klikgebit’ genoemd, wordt individueel aangevraagd bij de zorgverzekeraar. De kosten van een klikgebit worden ook grotendeels vergoed uit het basispakket.
Tandprothetische Praktijk Brouwer heeft met de meeste grote zorgverzekeraars een contract. In de meeste gevallen declareren wij de kosten rechtstreeks bij de verzekeraar. De patiënt ontvangt dan van de zorgverzekeraar een nota van de resterende kosten.
Hoeveel iemand zelf nog aan de kosten van de gebitsprothese moet bijdragen, is tevens afhankelijk van het eigen risico. Alleen de zorgverzekeraar en de patiënt zelf hebben inzage hierin. Wij kunnen dus vooraf nooit helemaal precies aangeven welk bedrag achteraf aan de patiënt in rekening zal worden gebracht.
Bel tijdig!
De maand januari staat bij veel mensen in het teken van goede voornemens, misschien ook wel bij u. Is uw huidige kunstgebit ouder dan vijf jaar en/of heeft u klachten? Neem dan gerust contact met ons op om een vrijblijvend mondonderzoek af te spreken. Tijdens dit onderzoek kijken we naar de staat van uw huidige prothese en bespreken we met u bovendien uw eventuele klachten. Ook vragen we u naar uw wensen ten aanzien van uw prothese en informeren wij u over de mogelijkheden. Er zijn geen kosten verbonden aan een mondonderzoek.
Wanneer u besluit telefonisch contact met ons op te nemen, houd dan uw verzekeringspasje bij de hand. Op die manier kunnen wij u het beste helpen. Wij zijn maandag tot en met donderdag telefonisch te bereiken tussen 9.00 en 17.00 uur. Op vrijdag zijn wij bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur.
Reageer op dit artikel