Stralende ogen, dat is waar Sonja de Lange energie van krijgt. Als remedial teacher begeleidt zij kinderen die vastlopen in het onderwijs. ‘Je kind moet het plezier weer terugkrijgen, want zodra het met plezier naar school gaat, gaat het leren vanzelf.’
Met haar achtergrond als leerkracht op een school voor speciaal basisonderwijs, kent Sonja het klappen van de zweep. ‘Er is geen standaard oplossing; ieder kind is immers uniek. Per kind kijk ik dan ook wat het nodig heeft en daar pas ik de begeleiding op aan. Het is een stukje maatwerk. Bij een kind dat moeite heeft met rekenen, moet je niet aankomen met stampwerk. Het is beter om hem of haar inzicht te laten krijgen in hoe sommen in elkaar zitten. En hoe je ze moet aanpakken. Daarbij maak ik ook gebruik van de omgeving. Op een trap kun je bijvoorbeeld heel leuk de tafels oefenen.’
Ook voor pubers
Enthousiast vertelt Sonja verder. ‘Ik vind het geweldig als ik die stralende ogen van kinderen zie omdat ze de lesstof ineens gaan snappen en plezier in het leren krijgen. Ze krijgen meer zelfvertrouwen en gaan weer met plezier naar school.’ Behalve moeite met vakken zoals lezen, schrijven en rekenen, kunnen er ook andere oorzaken zijn waarom je kind vastloopt op school. ‘Denk maar eens aan factoren als faalangst of moeite met je huiswerk plannen. Dat laatste zie je bijvoorbeeld bij leerlingen van de middelbare school die te weinig tijd aan hun huiswerk besteden. Ik kan hen helpen om een goede planning te maken. Wanneer ze zich daaraan houden, gaan ze vanzelf inzien dat ze nog een heleboel tijd overhouden om leuke dingen te gaan doen.’
Goede klik
Voordat Sonja met de begeleiding begint, vindt er eerst een vrijblijvend intakegesprek plaats. ‘Ouders kunnen rechtstreeks contact met mij opnemen wanneer ze problemen bij hun kind bespeuren. Voor ik een plan van aanpak maak, wil ik ook eerst een gesprek waar het kind bij is, want er moet natuurlijk wel een klik zijn. Daar hangen het succes van de samenwerking en het resultaat dat ik bij het kind kan boeken sterk mee samen’, legt Sonja uit. ‘Ik kan terugvallen op mijn jarenlange ervaring in het onderwijs, maar daarnaast maak ik ook gebruik van beproefde methodes. Ik werk met kinderen tussen de 4 en 21 jaar. Daar zit uiteraard veel verschil in, ieder kind vraagt om een andere aanpak. Ook de lengte van de begeleiding varieert. Meestal is dat twee à drie maanden, maar soms duurt het wat langer. Maar uiteindelijk gaan die ogen weer stralen en daar gaat het om!’
Reageer op dit artikel