Soms loopt het even niet zo lekker met je kind. Dat kan al op jonge leeftijd zijn, als het moet leren lezen en het lukt niet, of als het een puber is die eigenlijk helemaal niet weet hoe hij moet leren.
In beide gevallen zullen de resultaten op school niet zo zijn als kind, jongere of ouder gehoopt had. Je kunt dan besluiten, meestal in overleg met school, om je zoon of dochter te laten onderzoeken om erachter te komen wat er niet goed gaat en waarom. Dat kan door een onderzoek naar leer- of gedragsproblemen of naar de sociaal-emotionele ontwikkeling of een intelligentieonderzoek bij een vermoeden van hoogbegaafdheid. Samen met de informatie van alle betrokkenen, kind of jongere, ouders en school worden de sterke en minder sterke kanten in kaart gebracht om zo duidelijk in beeld te krijgen hoe het kind of de jongere het best geholpen kan worden.
Of het nu om leer- of gedragsproblemen gaat of over hoogbegaafdheid: voor kinderen ofjongeren en hun ouders die hiermee te maken hebben, kan Gewoonbijzonder iets betekenen.
Wat we dan doen? Soms gaan we samen aan de slag met het aanleren van bepaalde strategieën die nodig zijn om te leren, soms krijgt een leraar begeleiding, zodat die het kind of de jongere verder kan helpen, soms krijgen de ouders begeleiding, door bijvoorbeeld een paar gesprekken. En soms praten we over het probleem om samen een oplossing te vinden of om de wereld om je heen beter te begrijpen.
Reageer op dit artikel