Het lijkt wel of je kind helemaal vol zit. Vol met alle indrukken en verwachtingen. Iedereen verwerkt dat op een andere manier. Maar als je kind hooggevoelig is en als een spons alles in zich opneemt, dan moeten we verder kijken dan het ‘druk zijn’ of ‘vol zitten’. Waar komt het vandaan? En hoe kan het kind dit het beste verwerken?
Een antwoord op die laatste vraag is ’innerlijke rust’. Maar hoe kunnen kinderen dit ervaren? Niet als ze tv kijken of een game spelen. Niet als ze moeten presteren op school of met sport. Nee, pas als ze écht contact maken met zichzelf. Kijk maar eens in de ogen van je kind als hij of zij speelt in de natuur. Deze kinderen hebben niet alleen moeite met het verwerken van prikkels en emoties. Ook hebben ze een sterk rechtvaardigheidsgevoel, kunnen ze paranormaal of hoogbegaafd zijn, kunnen ze moeite hebben met het schoolsysteem, kunnen dromerig zijn en (selectieve) concentratieproblemen hebben. Voor deze eigenschappen is (vooral op school) niet altijd genoeg ruimte om de gepaste begeleiding te geven. Hooggevoeligheid wordt nog vaak gezien als een last (dit geldt ook voor kinderen met ADHD, PDD-nos, ASS). Maar als kinderen leren hoe ze binnenkomende prikkels kunnen filteren, hoe ze vanuit hun eigen kracht deze ‘drukke’ wereld kunnen ontdekken, dan wordt hun hooggevoeligheid hun kracht. Dan geven deze kinderen ons het mooie voorbeeld: leven vanuit je hartbewustzijn in plaats van je egobewustzijn. In mijn praktijk leer ik kinderen omgaan met deze wereld vol prikkels en verwachtingen. Met praktische oefeningen in kleine groepjes zullen de ‘drukte’, het ‘vol zitten’ en alle daarmee samenhangende gevolgen minder worden.
Leave a reply →
[…] hem lezen, hebben of doorgeven? Het tijdschrijft mag je gratis meenemen uit mijn praktijk of klik hier om het te […]
Beantwoorden →